#Recensione di Steve Reich: Electric Counterpoint di Daniel Lippel, New Focus Recordings, 2016 su #neuguitars #blog

Recensione di Steve Reich: Electric Counterpoint di Daniel Lippel, New Focus Recordings, 2016

http://danlippel.com/

http://www.newfocusrecordings.com/catalogue/steve-reich-electric-counterpoint-daniel-lippel-guitars/

Esiste un’icona per la musica contemporanea per chitarra elettrica? Penso proprio di sì. Quell’icona è Electric Counterpoint. Ne esistono un sacco di edizioni fantastiche, compresa la prima, realizzata da Pat Metheny. Con gli anni questo brano è diventato una vera icona. Cosa rende la versione di Daniel Lippel così interessante? L’utilizzo di una prospettiva davvero particolare. Reich ha trovato molta ispirazione nella musica dell’Africa durante la sua carriera. Lippel, a sua volta, è stato attirato dalla possibilità di esplorare le connessioni tra i pezzi contrapposti di Reich e la musica africana che li ha parzialmente ispirati.

“My initial approach was largely based on some superficial characteristics I associated with certain African musical traditions. I felt that a version of Electric Counterpoint that emphasized metric duality (specifically the simultaneous rhythmic contextualization of a passage of music in both duple and triple meter), and timbral heterogeneity might begin to capture the spirit I was hoping for. Luck would have it that amidst the planning period for the recording sessions, my path crossed with South African born ethnomusicologist and composer Martin Scherzinger. Among his areas of scholarly and artistic interest is examining examples of how Western composers have integrated African musical material into their work. Martin was working on a paper on Reich’s Electric Counterpoint just at the time we met. He supported my feeling that metric duality and diverse timbres might begin to illuminate the African roots of the material. I learned from Martin about the original source for the canonic material from the opening movement of the work. It is taken from a traditional piece associated with adolescent initiation rites for large horn ensemble by the Banda-Linda peoples in Central Africa.”

L’incontro con l’etnologo e compositore Martin Scherzinger permette di approfondire le radici esotiche di Electric Counterpoint e di lavorare su nuove cellule ritmiche:

“We also added several other elements to the studio process in the hopes of connecting the piece to its roots. A few of the guitar parts include preparations on the strings that suggest other plucked string instruments including the African lamellaphone, and lend a more percussive timbre to the texture. For the passages involving pulsating repeated block chords in individual parts, we divided the chords into three-note oscillating patterns to produce an internal ternary rhythmic grouping juxtaposed over the prevailing meter (for example, repeated C major block chords in one part became three layered divisi parts, each repeating a three note cell, C-E-G, the next E-G-C, and the last, G-C-E). For the repeated rhythmic cycle in the second movement (which Reich notates as a 3/4, 5/8, 4/4 repeated passage), I played multiple contrasting metric orientations in different parts, with a concluding “correction” to account for the nineteenth eighth note in the passage (for instance 6/8, 6/8, 7/8, or four 2/4 bars plus a 3/8). The intended result is a more linear texture that highlights the unique contour of this rhythmic cycle without internal mixed meter interruptions of the rhythmic feel.”

Questo approccio non ortodosso generato una nuova versione, con una maggiore dinamica che fluisce e rifluisce come una performance dal vivo e offre una nuova versione sonora del pezzo. Allo stesso tempo questa versione trasmette riverenza sia per la versione originale che per la cultura musicale tradizionale a cui fa riferimento. Può essere rischioso pretendere di trarre influenza da una cultura musicale indigena non propria, ma Lippel è riuscito a farlo con molta umiltà. Electric Counterpoint è un pezzo notevole che tocca e attraversa così tante connessioni musicali e culturali. Come in ogni grande brano musicale, Electric Counterpoint premia molte interpretazioni diverse, e questa nuova interpretazione ha portato nuovo entusiasmo dandoci la possibilità di ascoltare questo pezzo in contesti familiari e nuovi. Daniel Lippel tratta il suono di Reich come uno dei materiali della sua arte. Dove l’arte è un modo per organizzare le sue considerazioni sulla storia, sul progresso e sulle relazioni tra queste cose e l’individuo. Il risultato è una combinazione irresistibile di freddezza e orecchiabilità, tempo e controtempo.

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